Intercitystatus station, en tram en bus in Schiedam-Noord

Tijdens de vergadering van de raadscommissie van 5 april behandelde ik namens D66 het punt “Zienswijze concept uitvoeringsagenda bereikbaarheid”. Een mond vol, maar het komt neer op het volgende: de metropoolregio (samenwerkingsverband 23 Zuid-Hollandse gemeenten) stelt een plan op inzake verkeer en infrastructuur tot 2025.

De deelnemende gemeenten kunnen hier commentaar en aanvullingen op leveren (de zienswijze). Om met elkaar sterker te staan hebben Schiedam, Vlaardingen en Maassluis samen een zienswijze ingediend. En deze moet besproken worden door de drie gemeenteraden.

De zienswijze (te lezen door hier te klikken) bevatte heel veel punten die zonder meer door D66 onderschreven worden.

Wel heb ik namens onze fractie extra aandacht gevraagd voor de volgende zaken:
De intercitystatus van station Schiedam-Centrum. Deze staat sterk onder druk. Wat ons betreft heeft vechten voor behoud van deze status de hoogste prioriteit.
Spoorverdubbeling tussen Rotterdam en Delft is eveneens een zeer belangrijk punt. Deze verdubbeling kan bijdragen aan behoud van de intercitystatus. Ook kan het kan bijdragen aan het realiseren van treinstation Kethel. Een langgekoesterde wens van Schiedam. Maar helaas voorlopig niet aan de orde.

De mening van de diverse fracties die deelnamen aan de discussie was eensgezind over het bovenstaande punt: dit heeft hoge prioriteit!

Op lokaal niveau heb ik nog gepleit voor:

Terugkeer van een volwaardige dienstregeling van de tram naar Schiedam-Noord. Desnoods door middel van de tram van en naar Vlaardingen, die via de keerlus aan de Harreweg rijdt.

Een weekendbus tussen Schiedam-Noord en het centrum van de stad via de ‘s-Gravelandseweg.
Door de week rijdt hier bus 53. In het weekend rijdt er niets. En om mensen vanuit Noord in het centrum te krijgen zou een weekendbus kunnen helpen.
Ik heb dan ook gepleit voor zo’n verbinding in het weekend. Desnoods als proef.

Wethouder Houtkamp antwoordde op mijn opmerkingen dat hij de formulering inzake de tramverbinding zou aanpassen.
Met betrekking tot de busverbinding gaf hij aan na te denken over vormen van lokaal openbaar vervoer. Waarbij hij ook de mogelijkheden van een dergelijke busdienst wil bestuderen.

Wat mij betreft voor nu antwoorden die mij tevreden stellen. Wordt hopelijk op termijn vervolgd.

2 gedachten over “Intercitystatus station, en tram en bus in Schiedam-Noord

  1. Johna777

    I have been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before. kdabaeeeebkf

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *