Doe eens een proef met die keerlus!

Afgelopen dinsdag werd in de raadscommissie kort de kadernota OV van de metropoolregio besproken. Hoewel….niet de nota zelf, maar de raadsleden konden suggesties aanleveren voor de zienswijze die het college hierop gaat indienen.

Zo, dat was een aanhef, die vol staat met vakjargon. Sorry…

In de kadernota staat ruwweg beschreven hoe het openbaar vervoer er in de metropoolregio in de komende jaren uit zal moeten zien. Een zienswijze is een brief, waarin het college commentaar kan leveren op de nota en aanvullingen kan voorstellen.

De kadernota is dus een document op hoofdlijnen. Of er echt ruimte in is voor specifieke lokale vragen, is dus te bezien. Maar daar heb ik mij in mijn bijdrage niet altijd iets van aangetrokken.

Namens D66 heb ik aandacht gevraagd voor de volgende zaken:

1.
Een blijvende goede bereikbaarheid voor die gebieden in Schiedam, waar geen tram of metro in de buurt is. Dus goede busverbindingen in die gebieden.

2.
Een goed toegankelijk openbaar vervoer. Dus bussen (met name) waar mensen die minder gemakkelijk ter been zijn eenvoudig in en uit kunnen.

3.
Het belang van Schiedam-Centrum als intercitystation

4.
Goede aansluitingen op de verbinding met de waterbus

5.
De tramverbinding naar Schiedam Noord staat nu weggeschreven als “naar de Woudhoek”.
Deze verbinding gaat echter via de Woudhoek naar Spaland. Dat is een beduidend groter gebied dan nu gesuggereerd wordt.

6.
De dienstregeling van tram 21

Voor wat betreft de avond- en zondagochtenddienstregeling van tram 21 heb ik opnieuw aandacht gevraagd voor de “keerlusoptie”. (Lijn 24 ’s avonds en op zondagochtend van en naar Vlaardingen laten rijden via de keerlus aan de Harreweg).
Dit is al meerdere malen voorgesteld aan de RET en de metropoolregio, maar is nooit opgepakt.

Mijn voorstel nu, is hier een proef van een jaar van te maken. Dat geeft dan duidelijkheid over:
de vraag of Vlaardingse reizigers dan minder gebruik gaan maken van de verbinding (wat de RET beweert);
Het geeft Schiedam-Noord een jaar de tijd aan te tonen, dat een tramlijn naar Spaland ook in de avond nodig is.

Een proef, die ik graag zou aangaan!

Of mijn opmerkingen gaan terugkomen in de zienswijze, weten we eind augustus. Dan moet hij namelijk ingeleverd zijn bij de metropoolregio. Mochten ze niet geschikt zijn voor deze kadernota, dan zorg ik er wel voor, dat zij bij de eerstvolgende gelegenheid terugkomen.

Hier kunt u mijn bijdrage in de raadscommissie terugkijken:

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *