Een extra ontsluitingsweg voor het sportpark

In de afgelopen raadscyclus is een raadsvoorstel behandeld, waarin toestemming gevraagd werd voor het aangaan van een krediet van € 690.000 voor het aanleggen van een extra ontsluitingsweg voor Sportpark Willem Alexander.

Deze weg komt langs de landtunnel, aan de Vlaardingse kant, en loopt vanaf de Laan van Bol’es naar de parkeergarage onder het sportpark. Ook aan de Vlaardingse kant natuurlijk.

P1200121

In eerste instantie was het de bedoeling dat er aan de Vlaardingse kant een ontsluiting zou komen vanuit Holy. Het college van Vlaardingen wilde dit, maar de gemeenteraad van onze buren haalde een streep door deze plannen, na protesten van omwonenden.
Wat mij betreft een onverstandige beslissing. De kans bestaat dat er uiteindelijk mensen in de wijk langs het sportpark gaan parkeren, die vervolgens vanuit Vlaardingen via olifantenpaadjes naar het park lopen.

Maar goed, Vlaardingen werkt dus niet mee. Moeten we dan gaan wachten op parkeerproblemen aan de Schiedamse kant?

Het aantal parkeerplaatsen zou volgens de gemeente voldoende moeten zijn voor het huidige gebruik van het sportpark. Je zou er op basis van die redenering dus voor kunnen kiezen nu de knip dicht te houden en wachten tot er over twee of drie jaar problemen ontstaan met wildparkeerders in de Woudhoek.
De bewoners van de Woudhoek hebben echter een bureau ingehuurd, dat een verkeerstechnisch onderzoek heeft gedaan naar de geplande ontsluitingen van het sportpark. In dit onderzoek is men kritischer over het aantal parkeerplaatsen dat nu aanwezig is. Met het bereikbaar maken van de parkeerplaatsen aan de Vlaardingse zijde zouden wel voldoende plaatsen beschikbaar zijn.

P1200122P1200123

Een ander argument om nu te besluiten tot aanleg van de weg is het feit dat hij uitkomt op de Laan van Bol’es. Deze weg gaat volgend jaar in zijn geheel op de schop. Nu direct de weg aanleggen is dus logischer. Dat scheelt kosten.
De geschatte extra kosten van het aanleggen van de weg op een later moment bedragen € 100.000.
En dit is dan nog los van de extra overlast, die ontstaat wanneer de weg op een later moment nog een keer dicht moet.

In mijn bijdrage in de raad heb ik daarom namens D66 steun gegeven aan verstrekking van dit krediet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *