Over verkeersveiligheid en trams

Op 13 december behandelde de raadscommissie het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid. Een lijvig document, waarin het college aangeeft op welke locaties in Schiedam de afgelopen jaren veel ongelukken (met letsel) gebeurd zijn, hoe men deze plaatsen veiliger wil maken en wanneer men dit wil doen.

Niet dat daar nu pas mee begonnen wordt trouwens. Zo is het Nieuwlandplein, waar om de haverklap met name fietsers werden aangereden, inmiddels al heringericht en daardoor gelukkig ook beduidend veiliger geworden. En op korte termijn zal bijvoorbeeld ook de Laan van Bol’es volledig op de schop gaan.

In het stuk is ook aandacht voor verkeerseducatie, op scholen voor basis- en voortgezet onderwijs. Zeer belangrijk en daardoor goed om te horen dat hiervoor geld wordt uitgetrokken.

Wat ik echter miste in dit stuk, was een hoofdstuk over ongelukken met het openbaar vervoer in Schiedam. En dan met name de tram.

tram lijn_21

Voorafgaand aan de raadsbehandeling stelde ik hierover enkele vragen. Hieruit bleek dat naar mening van het college het aantal ongevallen met trams slechts 0,5% van het aantal verkeersongelukken in Schiedam bedroeg. Cijfermatig ongetwijfeld correct.
Maar wat mij betreft is dit geen reden de tram daarom niet apart te behandelen.
Een tram kan een hoge snelheid behalen, heeft een lange remweg en kan niet uitwijken.
En slachtoffers van een aanrijding met een tram kunnen hierdoor zwaar letsel oplopen.

In de afgelopen maanden zijn er in Schiedam bijvoorbeeld minstens 5 aanrijdingen met trams geweest, waarbij enkele (zwaar-) gewonden zijn gevallen. En in augustus jongsleden is er helaas zelfs iemand overleden, nadat hij in zijn scootmobiel aangereden werd door een tram.

Dat lijkt mij reden genoeg de tram apart onder de loep te nemen.

Naar aanleiding van mijn vragen heeft het college geantwoord, dat volgend jaar samen met de RET een schouw gehouden wordt van alle tramovergangen in Schiedam. Een toezegging, waarover ik tevreden ben. Ik heb gevraagd dan ook te kijken naar de belsignalen bij de diverse overgangen. Het volume hiervan is in sommige gevallen namelijk teruggebracht op verzoek van omwonenden. Hoe veilig is zo’n overgang dan nog?

Voorlopig wacht ik de uitkomsten van deze schouw af.

Het volledige Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid kunt u lezen door hier te klikken.

Een gedachte over “Over verkeersveiligheid en trams

  1. Frans van der Zee

    Het is eigenlijk ongelooflijk dat verkeers deelnemers een tram over het hoofd zien, met zijn 25 meter lengte en 3 meter hoogte. Toch gebeurt het, een oorzaak van de ongevallen kan zijn de technologie van tegenwoordig. De ipods en de smartphone’s, deze leiden ook veel mensen af, dat zie ik dagelijks om me heen in het verkeer. Ben het met je eens wat de ongevallen met de tram betreft, de statistieken geven enkel een ongeval weer 0,5% in dit geval. De impact is eigenlijk groter dan enkel één slachtoffer. Enige jaren geleden was ik bij toeval getuige bij een aanrijding tussen tram en voetganger nabij de Koemarkt. Het ongeval had al plaats gevonden en de hulpdiensten waren bezig met hun werk. Opvallend was dat de brandweer het ongeval afschermde met een zeil en het publiek aanmaande om door te lopen. Een afgereden been is natuurlijk geen prettig gezicht. Door de jaren heen heb ik wel wat ongevallen om mij heen gezien, maar die met de tram op dat moment ben ik nooit vergeten. Ongevallen zullen altijd wel blijven gebeuren, maar elke die je kan voorkomen daar moeten we zeker op reageren.

    Met vriendelijke groeten,

    Frans

    Reageren

Laat een reactie achter op Frans van der Zee Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *